BIOGRAFI
Lennart Sand är en av våra mest etablerade och omtyckta naturkonstnärer. Han är känd för sina djur- och landskapsmålningar samt bronsskulpturer och finns med i de permanenta samlingarna på Leigh Yawkey Woodson Art Museum, USA, Museum Nature in Art, England och National Museum of Wildlife Art, USA. Han har illustrerat jakt- och fisketidningar, skrivit naturkåserier i dagspressen samt författat och illustrerat ett flertal böcker.

Lennart föddes i Östersund 1946 och är idag bosatt i Dalarna.

Utbildningar

Måleri - Självstudier
Koppargrafik - Ateljé Lennart Frisk, Blackstad
Litografi, arbetsstudier - Rolf Jansson litografiska verkstad, Vikmanshyttan
Skulptur, arbetsstudier - Gogarte, Cera Persa, Rancate, Schweiz

 

DET VAR SÅ DET BÖRJADE

Jag hade en plan från tidiga barnaår, jag ville bli djur- och landskapsmålare. Jag beundrade min morbror vars landskapsmålningar hängde på väggarna i vårt hem och jag ville bli som han. Mitt naturintresse har gått parallellt med målarintresset, så det har aldrig varit fråga om vilken motivkrets jag skulle ägna min tid åt. Jag tillhörde den äggsamlande generationen och min biologilärare uppmuntrade mig till fågeläggsamlandet. Det var en bra hobby men man skulle bara ta ett ägg ur varje bo. När mina kompisar spelade fotboll klängde jag i något träd under ett trastbo och blev bombarderad.

Jag var bäst i klassen i teckning och målning genom hela skoltiden men i övrigt var det lite knalt med kunskapsivern. I min plan ingick inga tveksamheter. Det var bara fråga om när. Det tog några år innan jag på heltid kunde måla natur Jag illustrerade jakt- och fisketidningar, skrev naturkåserier i dagspressen vid sidan av många nödvändiga anställningar. Jag var servitör, kock, plastarbetare m. m. Men efter hand som det fria måleriet gav mer inkomster kunde jag till slut lämna extraarbetandet. Jag hade då hunnit bli 31 år.

Jag läste allt om djur- och landskapsmåleriets utveckling och historia och mina förebilder fanns bland de återvändande "parissvenskarna” i början av 1900-talet och hur de praktiserade sina nya influenser på det svenska landskapet. Jag sökte upp målare som jag beundrade och det närmaste Bruno Liljefors jag kunde komma var att försöka lära känna Lindorm Liljefors. Jag hade sporadiska kontakter med Björn von Rosen och jag blev nära vän med Birger Stafås. Genom Birger fick jag lära mig mycket om naturmåleriets egenart men också ett förhållningssätt till naturen som passade mig. Vi målade och flugfiskade ofta tillsammans. Det kändes tomt den dagen han lade penslarna på hyllan för gott. Min egen “inmutning” har med åren format sig i två uttryck, dels landskap där däggdjuret eller fågeln svarar för en mindre del av en hel upplevelse och dels i actionscener med djur och fåglar i situationer, ofta med spänningen mellan byte och bytestagare.

En tid i livet blev jag stressad av att inte veta vilken fågelsång
jag hörde. Vilken sorts mossa jag trampade på eller vad sländan
hette som red på forsskummet. Jag tyckte att ord som ornitolog
och limnolog var fina. Med tiden har jag ändå förstått att
mitt "kall" som beskrivare av det som sker i markerna och
beskrivare av upplevelser, snarare är befriande och avaxlar mig
det vetenskapliga oket.
Här och nu - berätta vad du ser - de rerum naturae.

Vargar och Ren
VARGAR och REN Oljemålning 210x340 cm.

Vad jag motivmässigt velat förmedla har alltid varit klart även
om det med tiden förändrats av påverkan, upplevelser och intryck.
Mitt problem har snarare varit hur jag bäst ska kunna nå ut med
min idé eller mitt budskap. För mig har det inte bara varit att från
hjärtat beskriva mina upplevelser utan också med "teknik" leda
betraktaren. För mig är min bild redan klar "i huvudet" när jag
börjar måla. Det har ju sagts att konsten ska fostra och underhålla.
Svårbegripligt, introvert måleri kan säkert underhålla men i vilken
riktning fostrar det?

Räv och Duvhök
RÄV och DUVHÖK Oljemålning 100x140 cm.

 

UDDA RESMÅL

Shushenski Sapovednik I början av 1990-talet gjorde TV2 en serie program om jakt, hund- och viltvård - JAKTTID. Studioinspelningarna gjordes i min ateljé i Österå i Dalarna där vi då bodde. Programidén byggde bland annat på att jämföra jaktsätt och attityder i andra länder med vårt eget. Vi reste runt och filmade och målade. Filmaren Erik Fernström och jag deltog i expeditionerna. När så "pengarna tog slut", dog programserien. Men Erik och jag fortsatte privat att resa för att filma och måla.


Auckland
Boris Petrovich Savatsky och jag i Sayan Shushenski Sapovednik 2002.

 

VIDGADE VYER

1984 deltog jag för första gången i en samlingsutställning i London. Det var i en årligen återkommande utställning med Society of Wildlife Artists. Den som rekommenderade mig var dåvarande chefen för Tryon and Mooreland Gallery, major Brian Booth som senare byggde upp Holland & Holland Fine Art Department där jag fick nöjet att ställa ut 1995. År 1986 blev jag för första gången antagen att deltaga i "Birds in Art", en vandrande utställning med 100-talet målare och skulptörer som varje år har en utställningsstart i staden Wausau i Wisconsin.

1992 hade jag min första separatutställning i USA. Det var på Grand Central Art Galleries i New York. Jag blev då inbjuden som medlem i "Society of Animal Artists". Sedan har det rullat på med separatutställningar och deltagande i grupputställningar runt om, företrädesvis i Europa och Amerika.

1989 inköpte SWAN, museum “Society of Wildlife Art for the Nations i Glouchester, England en större oljemålning med kungsörn till permanenta samlingarna. Leigh Yawkey Woodson Art Museum och National museum of Wildlife Art i USA har 2 respektive 1 oljemålningar, inköpta 1990, 1996 och 2003. 2003 fick jag uppdraget att visa måleri från mina resor i Sibirien under St. Petersburgs 300-årsjubileum. Sedan får vi inte glömma. Jag har ställt ut i Longyearbyen på Spetsbergen (på Huset 1998), 130 mil från nordpolen. Målningar som jag färdigställt efter tidigare resor på Svalbard. Och just ja — om inte polarmuseet i Longyearbyen brunnit ner — så hänger en liten målning även där.

Grönlandsfalk
GRÖNLANDSFALK Olja 120x80cm. National Museum of
Wildlife Art, USA

Lennart SandBiografiStudioStafflikonstGrafikSkulpturerPermanenta samlingarBöckerUtställningarKontaktGalleriEnglish
Lennart Sand | lennart.sand@falubo.se | www.lennartsand.se